کشیدگی تاندون را چگونه درمان کنیم؟

درمان کشیدگی تاندون

درباره کشیدگی تاندون بیشتر بدانید

کشیدگی تاندون یا استرین چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

کشیدگی تاندون که به آن استرین می‌گویند دراثر فشار بیش از حد معمول و یا فشار به صورت حاد در برابر مقاومت، بر بافت‌های قابل انقباض مانند عضله و تاندون ایجاد می‎شود. این فشار ممکن است بر روی عضلاتی مانند عضلات ستون فقرات و عضلاتی بزرگ در اندام تحتانی مثل همسترینگ و چهارسررانی و همین‌طور در تاندون آشیل و دوسربازویی و… ایجاد شود.

کشیدگی را نباید با اسپرین (پیچ خوردگی) اشتباه گرفت. اسپرین در اثر ایجاد فشار غیرمعمول و حاد بر عناصری مانند لیگامان و کپسول مفصلی که غیر انقباضی هستند ایجاد می‌شود و در دراز مدت و مزمن است. کشیدگی تاندون، یک ضایعه سیستم عضلانی – تاندونی است و نشان دهنده این موضوع است که در جایی مانند الیاف عضلانی، محل اتصال عضله به تاندون، در ساختار تاندون و محل اتصال تاندون به استخوان پارگی یا کشیدگی ایجاد شده است.

عوامل ایجاد کننده کشیدگی تاندون

دلایل کشیدگی تاندون

از دلایل کشیدگی تاندون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ضربه مستقیم
  • استرچ بیش از حد
  • استرس و فشارهای تکرار شونده

چرا دچار کشیدگی تاندون می‌شویم؟

استرین چه زمانی ایجاد می شود؟

احتمال ایجاد کشیدگی در ورزشکاران در هنگام انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال، هاکی و بوکس در اثر ضربه و همین‌طور در ورزش‌هایی مانند گلف و تنیس و قایقرانی به دلیل فشار بیش از حد بر روی دست‌ها وجود دارد.

ممکن است در هنگام انجام ورزش در سالن بدنسازی و در خانه یا محل کار به دلیل بلند کردن جسم سنگین به طوری که به تاندون و عضله فشار وارد شود این عارضه ایجاد شود.

کشیدگی تاندون چه نشانه‌هایی دارد؟

علائم کشیدگی تاندون

کشیدگی تاندون دارای علائمی است که عبارتند از: اسپاسم عضلانی، ضعف و گرفتگی عضلانی، درد، کبودی، تورم، عدم تحرک

علائم ایجاد شده در استرین بسته به شدت عارضه با هم متفاوت است و استرین سه درجه دارد.

درجه یک (خفیف): تعداد کمی از تارهای عضلانی پاره یا کشیده شده‌اند و در محل تورم و حساسیت وجود دارد. در این مرحله معمولا حرکت سبب ایجاد درد می‌گردد.

درجه دو (متوسط): از مرحله یک شدیدتر است، در نتیجه قدرت و حرکت را کمتر می‌کند و فرد، درد بیشتری دارد. ایجاد تورم در نتیجه خونریزی محتمل است و ممکن است در عضله فرورفتگی به دلیل این‌که تارهای بیشتری از عضله پاره شده است دیده شود.

درجه سه (شدید): این مرحله از پارگی را می‌توان با لمس تشخیص داد، پارگی به صورت کامل است و در مفصل مشکل ایجاد می‌کند. اگر فرد ورزشکار باشد محدودیت زیادی در فعالیتش ایجاد می‌شود. در ابتدا درد شدیدی دارد، ولی چون تارهای عصبی از عضله جدا می‌شود به سرعت درد کاهش می‌یابد.

زمانی که تاندون آسیب می‌بیند، در طی این آسیب دیدگی ۳ مرحله وجود دارد

در کدام مرحله از آسیب دیدگی هستید؟

مرحله التهابی

۶ روز اول

مرحله تکثیر

۵ تا ۲۱ روز اول

مرحله بازسازی

از روز ۲۰ شروع می‌شود

کشیدگی تاندون را چگونه درمان کنیم؟

درمان کشیدگی تاندون

ضایعات تاندونی ممکن است در افراد معمولی و در ورزشکاران رخ دهد که در ورزشکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. ۳۰ تا ۵۰ درصد ضایعات تاندونی در ورزشکاران به علت استفاده بیش از حد از تاندون است. به صورتی که ضربه‌های ریز مکرر منجر می شود تاندون در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار بگیرد.

زمانی که تاندون آسیب می‌بیند، در طی این آسیب دیدگی ۳ مرحله وجود دارد که عبارتند از: مرحله التهابی (۶ روز اول)، مرحله تکثیر(۵ تا ۲۱ روز اول) و مرحله بازسازی (از روز ۲۰ شروع می‌شود).

دانستن اینکه ضایعه در کدام مرحله وجود دارد مهم است و در روند درمان تاثیر گذار است. معمولا برای درمان این ضایعات از درمان غیر جراحی و توانبخشی استفاده می‌شود و کمتر از روش جراحی بهره می‌یرند.

آسیب دیدگی تاندون چه مراحلی دارد؟

مراحل آسیب دیدگی تاندون

هدف از توانبخشی در این مرحله، جلوگیری از پاره شدن بافت‌هایی است که به تازگی تشکیل شده‌اند و باید التهاب را کاهش داد. برای کاهش التهاب می‌توان از اولتراسوند استفاده کرد. دراین مرحله از متد PRICEM بهره می گیریم.

P: به معنای محافظت از عضو است تا آسیب مجدد ایجاد نشود.

R: به معنای استراحت دادن به عضو است برای این کار می‌توان از آتل و گچ استفاده کرد، البته این بی‌حرکتی نباید خیلی طولانی باشد.

I: یخ و سرما درمانی در ۴۸ ساعت اول از اهمیت زیادی برخوردار است. یخ باعث می‌شود متابولیک بافت کاهش پیدا کند و ادم نیز کمتر شود و ورزشکار بتواند سریعتر بهبود یابد.
نباید یخ را به طور مستقیم روی بافت قرار دهیم و تقریبا بعد از ۲۰ دقیقه استفاده از یخ یک استراحت ۱۰دقیقه به بافت بدهیم.

C: اعمال لود و فشار در حد قابل قبول و کنترل شده باعث می شود خون در محل تجمع نیابد و تورم نیز کمتر می‌شود.

E: به معنای بالا نگه داشتن عضو است تا تورم و تجمع خون کمتر شود.

M: به معنای دارو درمانی است. در این مرحله از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بهره می‌گیریمکه گاها به محل آسیب کورتون تزریق می کنند و این روش برای تاندون آشیل به شدت مضر است.

سخن پایانی در مورد بهبود کشیدگی تاندون

نکاتی در مورد بهبود آسیب تاندونی

همانطور که گفته شد معمولا آسیب تاندونی با روش غیر جراحی و توانبخشی بهبود می‌یابد؛ حتی برای افرادی که کشیدگی درجه یک را دارد با استفاده از متد PRICEM در خانه قابل درمان است.

پروسه توانبخشی برای ضایعات تاندونی کمی طولانی است و به طور مثال اگر در اندام تحتانی و در عضلانی مانند همسترینگ و چهارسر این اتفاق بیفتد ممکن است ۶ تا ۸ هفته این درمان ادامه داشته باشد.

اگر درمان محافظه کارانه تا ۶ ماه جواب ندهد به جراحی روی می‌آوریم، در پارگی تاندون آشیل نیز معمولا جراحی بیشتر کاربرد دارد.

بعد از بهبودی کشیدگی تاندونی برای ورزشکار باید به او برنامه ورزش‌های اکسنتریک داده شود. در این ورزش‌ها که با متد خاص خود، به ورزشکار داده می‌شود دارای فشار ماکزیمال است که سبب می‌شود بافت تازه تشکیل شده در تاندون در راستای مناسبی تشکیل شود.