درمان بیماران پارکینسون، گیلن باره، ام اس، آسیب های مغزی و …

توانبخشی بیماران نورولوژی

اصطلاح اختلال نورولوژی برای هر بیماری که دارای اختلال عملکردی در بخشی از مغز یا سیستم عصبی می‌باشند، اطلاق می‌گردد. این بیماران ممکن است علائم فیزیکی و روانی داشته باشند.

تسهیل سیستم عصبی آسیب دیده

توانبخشی عصبی

برای توانبخشی بیماران نورولوژی یک تیم توانبخشی نیاز است که شامل فیزیوتراپیست، گفتاردرمان، روان‌شناس و … می‌باشد و هر یک به نحوی به فردی که از اختلال نورولوژی رنج می‌برد کمک می‌کنند.

به طور کلی، توانبخشی عصبی به یک فرایندی گفته می‌شود که هدف از آن تسهیل بهبود سیستم عصبی آسیب دیده‌ی فرد است تا اختلال عملکردی اعصاب‌، ناشی از آسیب را جبران کند یا به حداقل برساند.

مهم ترین هدف در توانبخشی فرد آسیب دیده به حداقل رساندن آسیب و بازگرداندن اعتماد به نفس فرد است، به همین منظور، باید به بیمار و خانواده او آموزش‌هایی داده شود.

از ویژگی‎های این برنامه این است که باید خاص خود فرد باشد و هدف آن کاهش میزان وابستگی به دیگران و به استقلال رساندن او و کاهش میزان آسیب فیزیکی است. فیزیوتراپی برای کاهش آسیب فیزیکی روشی کارآمد است.

درمان‌های فیزیوتراپی برای بیماران نورولوژی

درمان‌های فیزیوتراپی

بیماران نورولوژی مرسوم که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند شامل پارکینسون،گیلن باره، ام اس،آسیب‌های مغزی،آسیب‌های نخاعی،فلج مغزی،بهبود یافته‌ها از سکته مغزی و … می شود.

فیزیوتراپیست با تمرکز بر بهبودی فرد، بر روی توانایی فیزیکی و حرکتی بیمار فعالیت می‌کند که بسته به مشکل نورولوژیکی ایجاد شده و عوارض بروز کرده متفاوت خواهد بود.

این فعالیت ها شامل آنالیز راه رفتن و آموزش آن، دوره‌های تعادل، بازآموزی عصبی – عضلانی و … است.

امروزه، به منظور باز‌آموزی عصبی – عضلانی می‌توان از تکنولوژی و دستگاه‌های رباتیک بهره گرفت. از این روش به بیمارانی که سکته کرده‌اند، ضربه مغزی و یا دیگر آسیب‌های مغزی را داشته‌اند ارائه می‌شود.

دستگاه‌های رباتیک

در دهه‌های گذشته، شاهد تحولات وسیعی از روبات‌ها برای توانبخشی حسگرهای حرکتی پس از آسیب به سیستم عصبی مرکزی (CNS) بوده‌ایم.

برخی از این روبات‌ها تنها در زمینه فناوری کارآمد بوده‌اند و کاربرد بالینی نداشته‌اند ولی برخی دیگر در زمینه بالینی پرکاربرد بوده‌اند و به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک کرده‌اند. استفاده از این فناوری نیازمند دانستن فیزیولوژی بدن است تا با بهره گیری از آن تاثیر بیشتری بر روی درمان گذاشته شود.

در انجام یک حرکت بخش‌های مختلفی دخالت دارند، حال اگر یک حرکت در پی یک آسیب با اشکال مواجه شود، برای بهبود باز توانی آن به منظور تمرین درمانی، از بخش‌های دخیل در حرکت به طور همزمان بهره می‌گیریم.

این بخش‌ها شامل بازخورد بینایی، حس عمقی مفاصل و انقباض مقاومتی است که به کار بردن آنها در بازتوانی سبب بهبود سریع تر نسبت به سایر روش‌ها می‌شود.

در واقع، دستگاه رباتیک تایروموشن با بهره‌گیری از ترکیب این بخش‌ها طراحی شده است. استفاده از این دستگاه در کلینیک یا در منزل باعث بهبود سریعتر حرکت می‌شود.

نحوه کار دستگاه رباتیک تایروموشن و کاربردهای آن

معمولا حرکاتی که یک فرد روزانه انجام می‌دهد در غالب الگوهایی انجام می‌شود و با توجه به تحرک بیشتر در اندام فوقانی، در صورت ایجاد اختلال در حرکت، باز گرداندن حرکت به اندام فوقانی بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد.

تایروموشن بر روی حرکات اندام فوقانی شامل گرفتن اجسام و برداشتن آنها و مشت زدن و … کاربرد بیشتری دارد.

تایروموشن شامل گزینه‌ای برای انجام ارزیابی است. انجام این ارزیابی و ثبت روند پیشرفت، سبب ایجاد انگیزه بیشتر برای بیمار می شود.

تایروموشن گزینه انتخابی مناسبی برای کودکان است و چون از بازی‌های رایانه‌ای برای تحریک بخش بینایی استفاده می‌کند از تکراری شدن روند درمان برای کودکان جلوگیری می‌کند.

تایروموشن شامل چهار بخش است:

تیمو: با ایستادن بیمار روی این دستگاه، بخش از حرکت که دارای نقص است توسط دستگاه بر طرف می‌شود.

دیئگو: بر روی دامنه حرکتی تمرکز می‌کند و با انجام حرکات اصلاحی و تقویتی آن را بهبود می‌بخشد.

آمادئو: برای بازآموزی عضلات دست طراحی شده است به این صورت که اگر در پی یک آسیب، روند عصب‌دهی عضلات دست با مشکل روبه رو شود این دستگاه سعی در بهبود خواهد داشت.

پابلو: این بخش نیز بر روی سیستم تعادلی دست‌ها تمرکز دارد. در صورت لرزیدن دست‌ها هنگام گرفتن اجسام آن را تقویت می‌کند.

کاربردهای تایروموشن برای درمان بیماران نورولوژی

تایروموشن در حیطه نورولوژی برای بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

سکته مغزی:
در نتیجه نرسیدن خون به مغز ایجاد می‌شود و می‌تواند عوارض بسیاری بر روی اندام‌ها داشته باشد. از این نظر با بهره‌گیری از ویژگی بازآموزی تایروموشن این افراد برای زندگی بهتر آماده می‌شوند.

فلج مغزی:
گروهی از بیماری‌های مادر زادی هستند که دارای نقص حرکتی می‌باشند. تایروموشن برای این افراد در یادگیری حرکات روزانه بسیار کاربردی است.

افراد همی پلژی:
به معنای فلج یک طرفه بدن است. تایروموشن به این افراد در بدست آوردن تعادل و قدرت بهتر کمک می‌کند.

آسیب های مغزی

افراد دچار ضایعه نخاعی