مقالات علمی

مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی از روش‌های درمان فیزیوتراپی است که به کاهش درد و بهبود بیماری‌هایی مانند کمر درد و پوکی استخوان کمک می‌کند. در ادامه پیرامون کاربردها، موارد منع مصرف، عوارض و سایر موضوعات مرتبط با مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی صحبت می‌کنیم.

مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی

مگنت تراپی نوعی روش درمانی ایمن و غیر تهاجمی است که در آن از نوعی انرژی طبیعی به نام مغناطیس استفاده می‌شود. این انرژی برای سلامتی عمومی و همچنین بقای انسان ضروری و مهم است. همچنین برای درمان و تسریع در روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت نقش بسیار مهمی دارد.

بدن انسان علاوه بر وجود فیزیکی، یک انرژی نامرئی نیز در اطراف خود دارد که از آن به عنوان بیو مغناطیس یاد می‌کنیم که در درمان پوکی استخوان بسیار کاربردی است.

مگنت تراپی یا همان مغناطیس درمانی به معنی اعمال کردن نیروی مغناطیسی روی سطح بدن بیمار است. این فرایند به منظور استفاده از خواص درمانی آن انجام می گیرد.

از مغناطیس درمانی می‌توان در افزایش سرعت در روند بهبود استخوان، کاهش علائم پوکی استخوان و کمک به کنترل درد و بازگشت تدریجی بیمار به حالت عادی استفاده نمود.

تاثیر و خاصیت مگنت تراپی در درمان بیماری‌ها

امواج مغناطیسی حاصل از مگنت تراپی با تاثیر روی بافت‌های آسیب دیده مثل عضلات، تاندون‌ها و اعصاب، کمک شایانی به روند بهبودی بیماران می‌کند. این روش درمانی سبب تسهیل در عملکرد مفاصل شده و از انجام جراحی‌های غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

امواج حاصل از دستگاه، موجب بالا بردن اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و بافت‌ها، تحریک متابولیسم بدن و کاهش محیط اسیدی در بدن می‌شود. افزایش جریان خونی در عروق و مویرگ‌های کوچک که به دفع بهتر مواد زائد بدن کمک می‌کند، از تاثیرات مثبت مغناطیس درمانی است.

در این روش با استفاده از دستگاه مگنت، که به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های موثر در کلینیک‌های فیزیوتراپی است، از نوعی آهن ربای ثابت استفاده شده است که روی برخی از نقاط بدن بیمار فیکس می‌شود. این نقاط همان نواحی آسیب دیده‌اند که دچار درد یا علائم دیگر است.

برای اندازه‌گیری قدرت این آهن‌رباها از واحدهای تسلا یا گاوس استفاده می‌نماییم. این آهن‌رباهای موجود در مگنت تراپی به علت داشتن خاصیت بسیار زیاد مغناطیسی، در مقایسه با آهن رباهای معمولی از قدرت بیشتری برخوردارند.

اغلب، قدرت آهن رباهای درمانی حدود ۲۰۰ الی ۱۰۰۰۰ گاوس است، اما آهن رباهای معمولی حدود ۲۰۰ گاوس قدرت دارند.

تاثیر و خاصیت مگنت تراپی

به علت وجود انواع متعددی از میدان‌های الکترو مغناطیسی که به طور طبیعی در بدن قرار دارند، مغناطیس درمانی برای درمان فرآیند‌هایی مانند موارد زیر، با استقبال قابل ملاحظه‌ای رو به رو شده است:

  1. کمر درد
  2. انتقال امواج در سیستم عصبی
  3. انقباض ماهیچه‌ها در اثر پیام‌های عصبی

در بدن ما مقدار خیلی زیادی آهن در ترکیب خونی وجود دارد و به همین دلیل زمانی که آهن‌ربا روی برخی از نقاط بدن قرار می‌گیرد، سبب می‌شود جریان خون در آن نواحی افزایش یابد، و به این علت بهبودی خیلی سریع روی قسمت‌های آسیب دیده صورت می‌گیرد.

علاوه بر آهن‌های موجود در سلول خونی، امکان تاثیر روی دیگر مولکول‌های باردار وجود دارد.

مگنت تراپی از زمان‌های خیلی قدیم مورد توجه قرار داشته، مردمان با استفاده از سنگ های مغناطیسی، یک میدان مغناطیسی ثابت از خود ساطع می‌کنند و اغلب برای درمان درد و سایر بیماری‌های مزمن مثل ام اس به کار می‌بردند.

بر اساس شواهدهای موجود، بیو مغناطیس می‌تواند میزان هورمون اندورفین را افزایش یا کاهش بدهد. اندورفین مسکن‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن قرار دارند. درمان جایگزین باعث تحریک سلول‌های سازنده اندورفین در بدن می‌شوند و تسکین درد به طور طبیعی انجام می‌شود.

مزایا و فواید مگنت تراپی

مزایا و فواید مگنت تراپی عبارت است از:

  1. خروج مواد زائد عضلات مانند اسید لاکتیک
  2. کاهش دردهای عضلانی و مفصلی
  3. افزایش جریان خون موضعی و عمومی
  4. انتقال بیشتر مواد ضروری به اندام‌ها
  5. تسریع بازسازی بافت‌ها و استخوان‌ها
  6. تحریک تولید و ترشح هورمون‌های ضد درد مانند اندورفین
  7. رفع خستگی و اسپاسم عضلات و کمک به شل شدن عضلات
  8. کاهش التهاب و تورم بافت‌ها
  9. کمک به روند بازسازی عضلات آسیب دیده
  10. تقویت سیستم ایمنی
  11. کاهش دوره نقاهت پس از بیماری
  12. بهبود وضعیت خواب
  13. کمک به ترمیم آسیب‌های استخوانی
  14. بهبود فعالیت آنزیم‌ها
  15. تولید بیشتر کلاژن در مفاصل
  16. افزایش تبادلات یونی و سلولی
  17. بهبود فرایندهای فیزیولوژیک بدن

آیا مگنت تراپی درد دارد؟

هنگام مگنت تراپی، زمانی که فرد لباس می‌پوشد و روی صندلی یا تخت قرار می‌گیرد، چیزی به غیر از یک گرمای خفیف در طول درمان حس نمی‌کند. اما بعضی اوقات امکان سوزش برای بیمار هم وجود دارد. همچنین افرادی که دچار درد بودند، ممکن است با افزایش مقدار ناچیزی درد در خود مواجه شوند.

اما این شرایط موقتی است و بین تعداد جلسات اول تا سوم صورت می گیرد. پس از این مدت، احساس درد رو به کاهش می رود و بسیار کمتر از قبل خواهد شد.

مغناطیس درمانی

عوارض مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی روشی بسیار ایمن، موثر و بدون عوارض جانبی است. هیچ گونه ترس و نگرانی از نظر قرار گرفتن بیش از حد بدن در معرض امواج مغناطیسی یا تکرار زیاد این روش وجود ندارد.

بدن با عملکرد هوشمندانه خود به اندازه نیازش امواج را جذب می‌کند. بیماری هایی که از روش مغناطیس درمانی بهبود می‌یابند عبارت است از:

  1. عفونت مفاصل
  2. آرتروز مفاصل به خصوص آرتروز زانو و ستون فقرات
  3. درد سیاتیک
  4. برخی سرطان‌ها
  5. کمر درد
  6. سندروم تونل کارپال
  7. پوکی استخوان
  8. التهابات مفصلی
  9. برخی بیماری های خونی
  10. اختلال خواب
  11. آرتریت روماتوئید
  12. گرفتگی‌های عضلانی
  13. اختلالات دستگاه ایمنی
  14. فیبرو میالژیا
  15. آسیب‌های استخوانی مانند انواع شکستگی و ترک خوردگی
  16. زخم‌های فشاری مانند زخم بستر
  17. سر درد‌های میگرنی
  18. سندروم خستگی مزمن
  19. ام اس
  20. فشار خون بالا
  21. تنگی نفس
  22. بیماری‌های پوستی
  23. نوروپاتی‌ها
  24. استرس
  25. اسپوندیلوز

تعداد جلسات مورد نیاز مگنت تراپی

برای بهبود با روش مغناطیس درمانی، بر اساس سن و نوع سبک زندگی، تناسب بدن، ماهیت و شدت آسیب، تعداد جلسات مگنت تراپی می‌تواند متفاوت باشد.

اغلب افرادی که احساس درد در ناحیه آسیب دیده دارند، بعد از گذشت یک تا سه جلسه از زمان شروع درمان بر طرف می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که بستگی به نوع بیماری فرد، تعداد جلسات متغیر است.

کاربردها و موارد منع استفاده از مغناطیس درمانی

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی در نواحی مثل: زانو، لگن، کمر و گردن هم کاربرد دارد. انواع مگنت های مورد استفاده در این روش به ۵ دسته تقسیم می‌شود:

  1. باندهای انعطاف پذیر مغناطیسی
  2. مگنت‌های سرامیکی
  3. مگنت‌های نئودیمیوم
  4. مگنت‌های ساماریوم کبالت
  5. مگنت‌های هماتیت

انجام روش‌های مگنت تراپی برای افرادی که از بیماری‌های زیر رنج می‌برند، مناسب نیست و بهتر است از روش دیگری برای درمان اختلال خود استفاده کنند.

این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

  1. هموفیلی
  2. وجود یک ضربان ساز در بدن
  3. مرحله فعال سل
  4. اشکالات خون‌ریزی
  5. بیماری‌های شدید روانی
  6. استفاده از مواد مخدر و الکل
  7. وجود تومورهای بد خیم در بدن
  8. مشکلات در کبد و کلیه
  9. فشار خون
  10. بیماری‌های عفونی و التهابی و افزایش دما
تیم تحریریه نورا

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه نورا نوشته شده است. در کلینیک فیزیوتراپی نورا تلاش می‌کنیم تا جامع‌ترین اطلاعات و بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.

اشتراک‌گذاری