مقالات علمی

لیزر درمانی یا لیزرتراپی در فیزیوتراپی

لیزر درمانی یا لیزرتراپی در فیزیوتراپی به بهبود هر چه سریعتر بیماران و کاهش درد و التهاب آنان کمک می‌نماید. در ادامه انواع کاربردهای لیزر، فواید لیزر تراپی و سایر مواردی که می‌تواند برای شما مفید باشد را بررسی می‌کنیم.

لیزر تراپی چیست؟

لیزر تراپی چیست؟

مدالیتی لیزر دستگاهی است که فوتون‌های نوری متراکم با طول موج خاص تولید می­‌کند. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد لیزر، سالهاست از فناوری لیزر در پزشکی استفاده‌های گوناگونی در حوزه جراحی، پوست و زیبایی، دندان پزشکی، چشم پزشکی و فیزیوتراپی و … می­‌شود.

لیزر ها بسته به طول موج و عمق نفوذشان انواع مختلفی دارند که برای درمان مشکلات سیستم اسکلتی ماهیچه‌ای معمولا از طول موج ۶۳۲ نانومتر تا ۹۰۴ نانومتر استفاده می‌شود. این نور توان عبور از پوست و نفوذ به بافت آسیب دیده را دارد و اثرات بسیار خوبی بر روی روند بهبودی عارضه می­‌گذارد.

موارد کاربرد لیزر درمانی

از کاربردهای لیزر درمانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. آسیب­‌های بافت نرم
  2. آرتروز ها
  3. تاندونیت ها (التهاب تاندون، مانند تنیس البو، التهاب تاندون کف پایی و…)
  4. درد های ستون فقرات
  5. تنگی کانال نخاعی
  6. فروزن شولدر
  7. آسیب‌های ورزشی و کوفتگی‌ها
  8. بیرون زدگی دیسک
  9. و …

چرا از لیزر تراپی استفاده کنیم؟

لیزر به بافت های نرم نفوذ می­‌کند و انرژی درمانی موثری به سلول‌های آسیب دیده وارد می­‌کند. این انرژی تاثیر مثبت در آسیب‌های پوست، عضلات، نرون‌ها، استخوان‌ها و غضروف دارد و باعث تسریع روند بهبودی و بازسازی بافت­های آسیب دیده می­‌شود.

همچنین با اثر بر روی عروق لنفاوی و مویرگ‌ها، التهاب و ورم را از بین می­‌برد. از دیگر آثار لیزر درمانی، کاهش درد می باشد. لیزرتراپی هم در التهاب‌های مزمن مثل آرتریت‌های مزمن و هم در التهابات حاد موثر است.

بسته به تشخیص پزشک معمولا یک دوره ی ۵ تا ۱۰ جلسه ای لیزر تراپی تجویز می­‌شود و در اغلب بیماران بعد از ۳ الی ۴ جلسه بهبودی نسبی توسط بیمار محسوس است و در بیمارانی که دوره درمان خود را به پایان می‌رسانند، ۸۰ تا ۸۵ درصد بهبودی حاصل می‌شود.

لیزرتراپی

لیزر درمانی در بدن ما چه کاری انجام می‌دهد؟

عملکرد و فواید لیزر درمانی شامل موارد زیر است:

  1. تسریع بازسازی سلول‌ها
  2. تحریک تولید کلاژن
  3. کاهش درد
  4. کاهش التهاب و ورم
  5. روشی بدون درد

تسریع بازسازی سلول‌ها

سلول های بدن برای فعالیت نیاز به سوخت سلولی دارند که این سوخت توسط ملکول‌های حامل انرژی به نام ATP فراهم می‌شود. سلول‌های بدن با مصرف این ملکول‌ها می‌توانند مواد مغذی را از خون گرفته و مواد زائد را دفع کنند. استفاده از لیزر باعث ساخته شدن میزان زیادی ATP در موضع آسیب دیده و تسریع بازسازی سلول‌ها می‌شود.

تحریک تولید کلاژن

کلاژن پروتئینی است که برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده مورد نیاز است و لیزر باعث تحریک ساخته شدن میزان بیشتری کلاژن در موضع آسیب می‌شود.

کاهش درد

نور لیزر باعث بلاک شدن نوروترانسمیتر های درد در پایانه های عصبی شده و از انتقال پیام درد به مغز جلوگیری میکند.

کاهش التهاب و ورم

در پی آسیب بافت ها، عروق لنفاوی و مویرگ های ریز ناحیه آسیب میبینند و فیلتراسیون مایعات در موضع آسیب دیده مختل شده و همین امر باعث التهاب و ورم میشود، لیزر تراپی یکپارچگی عروق را دوباره باز میگرداند و فعالیت سیستم لنفاوی و گردش خون را تسریع میکند.

لیزر درمانی روشی بدون درد

لیزر درمانی روشی بدون درد است که باعث دامنه حرکت طبیعی مفاصل بدون اعمال فشار و روش‌های دردناک می‌شود و در کل بهبود آسیب‌های وارد شده به بافت را تا ۵۰ درصد تسریع می‌کند.

لیزر درمانی

عوارض و موارد منع مصرف لیزرتراپی در فیزیوتراپی

لیزر درمانی در فیزیوتراپی جزو روش های غیرتهاجمی است و درد و عارضه ای ندارد. گاهی بیماران در هنگام درمان با لیزر بر روی پوست خود احساس گرما می‌کنند که به دلیل افزایش انرژی و گردش خون در آن ناحیه می‌باشد.

در برخی از موارد لیزرتراپی منع شده است که این موارد عبارتند از:

  1. زنان باردار
  2. سرطان‌های بدخیم
  3. متاستازها
  4. صرع
تیم تحریریه نورا

این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه نورا نوشته شده است. در کلینیک فیزیوتراپی نورا تلاش می‌کنیم تا جامع‌ترین اطلاعات و بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.

اشتراک‌گذاری